Viser arkivet for oktober, 2012

Dette bildet er tatt av en bergjeger fra det 137 bergjegerregiment med navn Karl Marth. Bildet viser et tysk sjøfly med typebetegnelsen Blohm und Voss BV-138 .Sjøflyet har kommet med forsyninger og er snart klart til å ta av.De har fått med brevene som soldatene har skrevet og er i ferd med å frakte sårede bergjegere ombord i flyet som skulle til Trondheim. Like etter at dette bildet ble tatt den 14 mai 1940 ble flyet skutt i stykker mens det fremdeles lå i fortøyningene av den franske destroyeren Foudrouant . Ser en på omgivelsene rundt flyet så kan dette godt være det sjøflyet som ble rapportert av Foudroyant som skutt ned mens det lå i fortøyninger på Sund.

BildeLenke / Link: Arkiv i Nordland
Arkivreferanse /Archive reference: AIN.NA143.0166

Fra Dag Skogheims Privatarkiv

Dette bildet er tatt mens HMS Somali ligger for anker like utenfor marinebasen Scapa flow i skotland. Den 14 mai 1940 kom HMS Somali under komando av Capt. Randolph Stewart Gresham Nicholson, DSC, Royal Navy og den franske destroyeren Foudroyant inn Ranfjorden hvor de så gikk inn mot Hemnesberget for å beskyte tyske stillinger der. Dette medførte nesten til en total ødeleggelse av det sentrale Hemnesberget etter som over 100 hus ble satt under brann. HMS Somali fikk en del skader etter dette angrepet ettersom de gjentatt ganger ble angrepet av tyske fly. Etter at de to destroyerne hadde vært på Mo for å losse våpen og amunisjon gikk de for full maskin ut fjorden igjen for å unsette det polske troppeskipet Chobry som var under angrep av tyske fly i Vestfjorden. Chobry hadde vært å evakuert 600 nordirske soldater ved kjeldsund.
HMS Somali greide å gjennomføre en bragd under krigen som antageligvis var med på å skaffe de allierte et overtak i atlanterhavskrigen.
I mai 1941 bordet HMS somali det tyske væretskipet München. Før det ble bordet, kastet mannskapet på München overbord skipets enigma maskin. Imidlertid var dokumenter på drift av enigma maskinen igjen om bord, disse var viktig kodebøker som ga et gjennombrudd for de allierte kodeknekkerne. Med andre ord så var HMS Somali sin kapring med på å knekke de tyske ”ulveflokkene” sine mer eller mindre frie herjinger i nordatlanteren.
HMS Somali var på lik linje med HMS Zulu en Tribal class destroyer. Hun var bygd ved Swan Hunter & Wigham Richardson, i Wallsend England. hun var på 1870 Brt. med en lengde på 111 meter.Fremdriften kom fra 3 Admiralty 3-drum boilers med 2 akslet Parsons girede turbiner på 40000 HK.Dette ga henne en makshastighet på 33 knop.
HMS Somali fikk på lik linje med de andre krigsskipene som var inne på Ranfjorden disse maidagene i 1940, en heller kort levetid med et tragisk utfall.
Den 20. September 1942 ble HMS somali torpedert av den Tyske ubåten U-703 mens hun var med på å dekke konvoi PQ-14 som var på vei fra Murmansk til USA . Hun ble truffet i maskinrommet, og selv om hun ble tatt under slep av HMS Ashanti, sank hun den 25 September 1942 etter at vanskelige værforhold brøt henne ned. Av de 102 mennene om bord, ble bare 35 reddet fra de arktiske farvannene.
HMS Somali var den siste Royal Navy Tribal-klasse destroyer som ble senket under krigen.

Dette bildet er tatt før den andre verdenskrig av den franske destroyeren Foudroyant i det den paserer Gibraltar.
Destroyeren Foudroyant (under kommando av Capitaine De Fregate Paul Louis Antoine Fontaine) var sammen med HMS Somali inne ved Hemnesberget den 14 mai 1940. De var beordret av det engelske krigsministeriet fra Harstad til Mo for å levere våpen og amunisjon til troppene der.
Da disse to destroyerne ankom Hemnesberget begynte de å beskyte tettstedet i den tro at de tyske bergjegerene hadde stasjonert seg der.Dette resulterte i en voldsom brann som la over 100 hus i ruiner.En brann av slike dimisjoner hadde ikke skjedd siden storbrannen på stedet i April 1923. Begge destroyerne ble angrepet gjentatte ganger av tyske fly hvorpå HMS Somali fikk en del skader. Foudroyant skjøt ned to tyske sjøfly som ikke hadde greid å ta av. Et på selve Hemnesberget og ett på Sund..Nedbrenningen var en stor tragedie for de som mistet sine hjem. Sommeren 1940 fikk beboerene på Hemnesberget noe hjelp fra Sverige i det at de mottok en del Brakkerigger i byggesett som avhjelpte situasjonen noe. Ellers tok det mange år etter krigen før de nedbrente husene ble gjenreist. Har ikke greid å fått bekreftet om det ble stilt en økonomisk kompensasjon fra de alierte til de skadelidte innbyggerene etter krigen
Destroyerne fortsatte så inn til Mo hvor de losset våpen og amunisjon på meyerkaia til de engelske og skotske troppene på stedet.
Foudroyant var en destroyer i Androit klassen og ble bygget ved Chantiers Dyle & Bacalan i Bordeaux i 1927. Destroyeren hadde en lengde på 107m og var på 1378 Brt. Fremdriften var to girede steamturbiner og dobble drivakslinger med totalt 35000 HK. Destroyeren kunne med dette oppnå en makshastighet på 33 knop.
Bestykkning var på 4 stk 5,1" kanoner 2 stk 37 mm anti aircraft kanoner og 4 stk 13.2 mm pluss 6 torpedorør. Som tidligere nevnt om HMS Calcutta og HMS Zulu så fikk også destroyeren Foudroyant en trist og tidlig skjebne. Dette skjedde ved evakueringen av flere hundre tusen allierte soldater fra Dunkirk bare 15 dager etter at hun var inne i Ranfjorden.
1. Juni 1940 kl 08.00 kaster destroyeren Foudroyant loss og drar fra Dover mot Dunkirk ved å følge veien mellom to allierte minefelter i Pas-de-Calais." Kl. 10: 30 er Foudroyant omtrent seks kilometer fra Fort-Mardyck og holder tjuefem knop.
Det er på dette tidspunktet destroyeren blir angrepet av en gruppe på tjue-tretti tyske bombefly for det meste tomotors Heinkels stupbombere og Stukas, som slipper løs klynger av tre-fire bomber. En bombe treffer skroget på babord side og river opp skroget i en flenge helt til maskinrommet slik at store mengder vann trenger inn. Steamsikringen av de vanntette dørene blir skadet slik at disse ikke fungerer dermed fylles også batterirommet.
Neste bombe treffer på ”utstillingen” rett bakenfor broen. Like etter kantrer Foudroyant og synker.Av et manskap på 100 ble det kun berget 20 stykker.

Dette bildet av destroyeren HMS Zulu er tatt i 1939 på Malta hvor det var stasjonert før andre verdenskrig startet. HMS Zulu og HMS calcutta var inne ved Hemnesberget den 10 mai 1940 og senket DS Nordnorge.
HMS Zulu var det ledene skipet av den britiske marinens Tribal klasse destroyere. Bygget på Alexander Stephens & Sons Ltd, Glasgow, Skottland. Skipet ble bestilt på 10 mars 1936, hennes kjøl ble lagt den 10 August 1936. Skipet ble lansert den 23 September 1937 og fullført den 7 September 1938 etter en forsinkelse på grunn av den sene ankomsten av skipets utstyr. HMS Zulu var 1,870 GRT. med en lengde på 105 meter. Fremdrift maskineri var 2 Parson rettet trippel-utvidelse turbiner av Alexander Stephens & Sons, med en samlet produksjon på 44 000 HK koblet til to aksler for en toppfart på 26.5 knop. HMS Zulu bestykning besto av åtte 4,7-tommers kanoner, 7 mindre våpen, og fire 21-tommers torpedo rør.
Mannskapet var på 190 offiserer og mannskap. HMS Zulu var under kommando av Cdr. John Stuart Crawford, Royal Navy, (kommanderende offiser 15 februar 1938-14 januar 1941) da destroyeren var inne ved Hemnesberget.

HMS Zulu sin skjebne under krigen var ikke noe bedre enn HMS Calcutta. Den 13 og 14 september 1942 ble det gjort forsøk med å landsette Royal Marines ved Tobruk i østre delen av Libya (Nord Afrika) sammen med flere jagere pluss HMS Coventry og HMS Hursley. De kom under kraftig angrep av Ju87 og Ju 88. HMS Coventry ble så skadet at den måtte senkes slik at den ikke skulle komme i fiendens hender. Under tilbaketrekkningen mot Aleksandria ble Zulu truffet av en bombe fra en Ju 88 like under vanlinjen. maskinrommet pluss tre etasjer til ble fylt med vann.Skadene var så store at HMS Zulu måtte tas under slep av HMS Hursly, men noen mil vest for Aleksandria sank HMS Zulu.
Tolv stk av skipets manskap omkom under bombingen pluss 25 som ble registrert som saknet.

Dette er et bilde som er tatt av den lette anti aircraft Cruiseren HMS Calcutta utenfor den engelske kyst like før andre verdenskrig. Den 10 mai 1940 var hun inne ved Hemnesberget sammen med HMS Zulu. Samme dag kl.20.15 senket disse krigsskipene DS Nordnorge ved kai på Hemnesberget før de fortsatte inn til Mo for å evakuere skotske og engelske soldater. Det er vel kanskje noen som kan huske at disse to mektige skipene kom inn til byen sent om kvelden den 10. mai 1940.
HMS Calcutta var en “Carlisle” (også referert til som "Repeat"C") klasse. Lett Cruiseren ble bygget på Vickers skipsbygging, Barrow-in-Furness, Storbritannia, Skipet ble bestilt i juni 1917 og sjøsatt 09 juli 1918. Fullføringsdatoen ble offisielt den 21 august samme året.
Skipet var 4,190 bruttotonn, med en lengde på 151.4 meter.Fremdrift maskiner besto av Yarrow fyringsolje brennende kjeler, 2 Parsons rettet turbiner, og twin sjakter med en samlet produksjon på 40.000 Hk med en maksimal hastighet på 29 knop.
Den 1. juni 1941 ble denne Cruiserens skjebnedag. Stor tyske styrker var i ferd med å erobre Kreta. Under denne erobringen foregikk det samtidig en evakuering av engelske tropper fra Kreta til Aleksandria i Egypt. HMS Calcutta skulle fungere som støtteskip og var på tur tilbake mot Kreta fra Aleksandria for å møte HMS Coventry og HMS Phoebe som kom med evakuerte tropper. Ca 190 nautiske mil fra Aleksandria ble hun angrepet av 2 stk JU 88 og ble truffet av to 400 kilos bomber midtskips. skadene ble så store at hun sank bare etter noen minutter. Av manskapet ble ca 225 av dem tatt opp av HMS Coventry.

Dette bildet er tatt av DS Nordnorge juni 1928 under et anløp i Bodø.
DS Nordnorge var levert fra Trondhjems Mek Verksted 18. Januar 1924, spesielt bygget for ruten mellom Narvik og Trondheim. Som nytt var skipet på 873 brt og 181 fots lengde. Det var bygget som stormdekker med den tradisjonelle oppdelingen i tre klasser, med 1.plass akter, 2.plass midtskips og 3.plass forut. I kystfart hadde den sertifikat for 270 passasjerer. Maskinen var av triple ekspansjons-type på 1000 ihk, som gav 12 knop i rutefart. Nordnorge var et vakkert skip med klassiske proporsjoner, og samtidig blant de siste tradisjonelle kystruteskip.
Da DS Nordnorge kom til Hemnesberget ved 19.00-tiden 10.mai 1940, ble det tyske krigsflagget heist, soldater og det meste av materiellet ble satt i land under motstand fra britiske styrker. Om kvelden kom to britiske krigsskip inn hemnesfjorden, Den lette anti aircraft Cruiseren HMS Calcutta og destroyeren HMS Zulu, dermed ble DS Nordnorge senket på dypt vann like utenfor kaien på Hemnesberget.

Galleri NOR Tilvekstnummer: NF.W 32410 Internnr: NBR9406:12216

Bildet dere ser her er tatt av en tysk bergjeger fra 137 bergjegerregiment med navn Karl Marth. Bildet viser et Hemnesberget i ruiner etter de voldsomme sammenstøtene mellom tyske og allierte styrker på Hemnes mellom 10 og 14. mai 1940.
Bergjegere fra 2 bergjegerdivisjon ble landsatt på Hemnesberget ca kl.19.00 den 10. mai fra den rekvirerte DS Nordnorge med mannskap fra de tyske destroyerene Jacobi og Riedel .De tyske bergjegerene kom øyeblikkelig under ild fra den stasjonerte engelske og norske vaktstyrken som var stasjonert på stedet. Den ca 300 mann sterke tyske styrken måtte kjempe fra hus til hus fra første stund. Etter rapportene ble sårede og drepte britiske soldater sammen med sårede og drepte tyske soldater ført om bord i “Nordnorge”.
Ca kl 20.00 på kvelden kom to engelske krigsskip inn mot Hemnesberget det var den lette anti aircraft Cruiseren HMS Calcutta og destroyeren HMS Zulu ,de begynte umiddelbart å beskyte DS Nordnorge og det nærliggende kaiområde.
Kl.20.15 ble “Nordnorge” torpedert av HMS Zulu og sank i løpet av noen minutter like utenfor kaiområdet. Mye av bergjegernes utstyr gikk tapt med dette. Området på land fikk også en hard medfart, mange hus rundt odden og ellers langs kaiområdet sto i flammer.Destroyeren Zulu greide å evakuere en del av No. 3 Platoon of No. 1 Independent Company som var stasjonert på Hemnes i disse skjebnedagene fra Geitvika. Independent Company No.1 var i disse maidagene under komando av Major A.C.W. May, men han var ikke tilstede på Hemnesberget under landsettingen. De to krigsskipene fortsatt så inn til Mo for å evakuere sårede og utslitte soldater. Disse soldatene var i all hovedsak engelske styrker som hadde trukket seg tilbake fra området sør for Mosjøen og nordover bare et døgn tidligere. De fleste av disse hadde kommet over fra Elsfjord til Hemnesberget med båt og det var bare flaks at de ikke var blitt tatt i tyskernes knipetangs manøver med DS Nordnorge.
Mange har trodd at det var hendelsene 10. mai som medførte til de største materielle ødeleggelsene på Hemnesberget, men dette stemmer ikke helt. Den 14. mai kom det to krigsskip til inn til Hemnes. Det var den franske destroyeren Foudroyant og HMS Somali som kom for å beskyte Hemnesberget i den tro at de tyske styrkene hadde stasjonert seg der. Med dette satte de i brann nesten 100 hus i det tett bebygde området. Heldigvis var de fleste av de 1500 fastboende evakuert ved dette tidspunktet. Før Foudroyant og Somali fortsatte inn mot Mo så senket Foundrant to tyske sjøfly et på Hemnes og et på Sund, begge flyene lå i fortøyninger. Destroyerne var så inne i fjorden på Mo for å avlevere ammunisjon til troppene der i tillegg klargjøre for et engelsk troppetransportskip som skulle inn fjorden. Det var Destroyeren Foudroyant som skal være årsaken til skadene på Meyerkaia da det skulle legge til for å losse våpen og ammunisjon..
Eier / Owner Institution: Arkiv i Nordland
Lenke / Link: Arkiv i Nordland
Arkivreferanse /Archive reference: AIN.NA143.0187

Fra Dag Skogheims Privatarkiv

Krigsfangene ligger her på bakken bak dem står tyske bergjegere fra det 137 bergjegerregiment med den legendariske “capsn” på hodet.Denne benyttet de stort sett hele tiden så lenge de ikke var i kamp,da var det hjelm som telte.

Lenke / Link: Arkiv i Nordland
Arkivreferanse /Archive reference: AIN.NA143.0131

Fra Dag Skogheims Privatarkiv

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/deed.en

  • Stien i Dalselv mai 1940 — Engelske etterlatenskaper etter de harde kampene ved Stien i Dalselv.I dag er det ikke mange igjen som husker de harde kampene ved Stien og den formidable innsatsen som ble utført for å holde tilbake det overlegne tyske137 Bergjegerregiment. Av den oppvoksende generasjon …
  • Midlertidig bru ved Stien i Dalselv — Denne provisoriske broen ved Stien i Dalselv ble laget av et tysk ingeniørkompani fra 137 bergjegerregimentet på slutten av mai 1940. Lenke / Link: Arkiv i Nordland Arkivreferanse /Archive reference: AIN.NA143.0171 Fra Dag Skogheims Privatarkiv http://creativ…